نوشته شده توسط : حامد سیفی

   ش به دليل اينكه انقلاب اسلامي براساس تعاليم اسلام بوده و اسلام هيچ زماني دنبال جنگ نبوده و آيات قرآن كريم نيزگوياي اين است كه اسلام ملت ها را به صلح و دوستي و زندگي بدون جنگ و درگيري دعوت كرده و رسول اكرم (ص)را خداوند متعال در سوره انبيا به عنوان رحمت براي جهانيان ذكر كردند:« ما ارسلناك الا رحمه للعالمين» و اگر جنگي هم وارد شده دفاع بوده، دفاع از عقايد و توحيد و انسانيت انسان و بازگرداندن حقوق ستمديدگان و انقلاب اسلامي هم در طول سي سال گذشته ثابت كرده دنبال جنگ نبوده و اگر هم وارد شده، جنگ را تحميل كردند و نظام از هويت و موجوديت خود و ملت دفاع نموده و امروز هم اگر جنگ نرم مطرح است، جنگ نرم را بر ما تحميل كردند خوب حال كه جنگ نرم بر ما تحميل شده نياز به واكاوي دارد تا به درستي تصميم گرفته شود.جنگ نرم در برابر جنگ سخت در حقيقت شامل هر گونه اقدام رواني و تبليغات رسانه اي است كه جامعه هدف يا گروه هاي هدف را نشان مي گيرد و بدون درگيري نظامي و گشوده شدن آتش رقيب را به انفعال يا شكست وا مي دارد.

جوزف ناي در كتاب قدرت نرم مي گويد: قدرت نرم عبارت است از توانايي كسب «مطلوب» از طريق جاذبه، نه از طريق اجبار و يا تطميع ( ص 24) و مي گويد: وقتي بتواني ديگران را وادار كني ايده آل هايت را بپذيرند آنچه را بخواهند كه تو مي خواهي، در اين صورت مجبور نخواهي بود براي هم جهت كردن آنها با خود پول زيادي صرف اجراي سياست هويج و چماق كنيد. اغوا هميشه موثر از اكراه است.

در حمله آمريكا به افغانستان، ريچارد ليبي در تاريخ 10 دسامبر در واشنگتن پست آماري جديد را اعلام كرد: در افغانستان براي جمعيت 26 ميليون نفري حدود 18 ميليون اعلاميه پخش شده، اين كار از طريق بمب هاي فايبرگلاس بود كه در وسط آسمان منفجر مي شد. بيشترين تلاش آمريكا در طول جنگ افغانستان متوجه نبرد تبليغاتي بود. در اين نبرد از تاكتيك هاي رسانه اي گوناگوني استفاده شد. براي نمونه شايعات مبني بر تسليم شدن بسياري از اعضاي طالبان و القاعده، كشته شدن ملاعمر يا بن لادن.(فصلنامه علمي تخصصي عمليات رواني شماره 157:21)

اشكال جنگ نرم

جنگ نرم با اشكال گوناگوني همچون: جنگ رواني، جنگ رايانه اي، جنگ اينترنتي و راه اندازي شبكه هاي راديويي و تلويزيوني اجرا مي شود. از اين رو جنگ نرم مترادف جنگ رواني و يا جنگ اينترنتي نيست بلكه جنگي با ابعاد گسترده تر از آنها است.

تاريخچه جنگ نرم

در سال هاي پاياني جنگ سرد اولين پروژه براندازي نرم در لهستان و با رهبري لخ والستا در جنبش كارگري اين كشور تحقق يافت و با فروپاشي شوروي، يوگسلاوي و چند كشور ديگر اروپاي شرقي، براندازي نرم به پارادايم جديدي در حوزه قدرت و امنيت تبديل شد، چرا كه آنچه كه قدرت حفاظتي يا تهديدزدايي براي امنيت ملي كشورها محسوب مي شود بيشتر از مفهوم قدرت سخت و سازوكارهاي آن مانند قدرت نظامي، قدرت تهاجمي، قدرت تخريبي و كيفيت جنگ افزارهاي نظامي، نوع جنگ افزارها، قدرت برد و ... ناشي مي گرديد و اين تحولات پاياني جنگ سرد نشان داد كه قدرت تنها از مولفه هاي سخت ناشي نشده و آنچه كه موجب سرنگوني اين دولت ها شد بعد ديگري از قدرت يعني نرم بود.

امروز هم مراكزي در آمريكا به ويژه در خصوص ايران تأسيس كرده اند مانند «موسسه آلبرت انشتين» با مديريت «جين شارپ» و «معاونت رابر هلوي مركز بين المللي مبارزات نرم» و «بنياد بين المللي جورج سوروس» كه در جهت شيوه هاي نرم براي رسيدن به اهداف خود در ايران مي باشند.

چرا غرب جنگ نرم را به جاي سخت انتخاب كرد؟

الف) براساس ديدگاه بسياري از مراكز مطالعاتي و استراتژيك آمريكا جنگ سخت درخصوص ايران كارآيي نداشته و چه بسا آمريكا در جنگ سخت با ايران دچار جنگي فرسايشي درازمدت شود كه پايان موفقيت آميز براي آن نخواهد بود.

مارك بالمر، يكي از استراتژيست هاي معروف آمريكايي است كه از او به عنوان يكي از نوآوران سياست خارجه ايالت متحده آمريكا نام مي برند. نويسنده« گزارش ايران- آمريكا: رهيافت جديد» در استدلال خود صراحتاً با ايده تهاجم نظامي عليه جمهوري اسلامي ايران مخالفت كرده و اعلام نموده ايران به لحاظ: وسعت سرزميني، كميت جمعيت، كيفيت نيروي انساني، امكانات نظامي، منابع طبيعي سرشار و موقعيت جغرافيايي ممتاز در منطقه خاورميانه و هارتلند نظام بين المللي بلعيدن ايران به نظر آسان اما هضم آن به يقين دشوار است. وي مي گويد ايران به قدرتي كم نظير تبديل شده كه ديگر نمي توان با يورش نظامي و جنگ سخت آن را سرنگون كرد بلكه تنها راه سرنگون سازي نظام جمهوري اسلامي پيگيري مكانيسم هاي جنگ نرم و استفاده از تكنيك هاي عمليات رواني تبليغاتي با استفاده از: دكترين، مهار، نبرد رسانه اي و ساماندهي و پشتيباني از نافرماني مدني است.

ب) كليد خوردن جنگ نرم عليه ايران در مقطع فعلي را بايد ناشي از گسترش حس تنفر از آمريكا در جهان دانست كه به نظر سران كاخ سفيد، ايران مركز اصلي ايجاد تنفر و گسترش آن است. در آمريكا براي مقابله با اين موج نيروي واكنش سريع تشكيل شده تا اولاً به خنثي سازي نفوذ معنوي ايران در كشورهاي اسلامي و منطقه خاورميانه بپردازد و ثانياً با القاي خطرناك بودن ايران براي امنيت همسايگان اذهان عمومي از اقدامات نقشه ايالت متحده منحرف شود.

آمريكا با 444 ميليارد دلار سرمايه گذاري، در رتبه نخست فناوري اطلاعات قرار دارد، بنابراين از بستر لازم براي راه اندازي جنگ مجازي (سايبر) عليه هر كشوري كه در مغايرت با سياست ها و منافع آن باشد برخوردار است. به اين ترتيب وزير خارجه آمريكا براي جلوگيري از حس تنفر جهاني از آمريكا نيروي واكنش سريع تشكيل مي دهد و او مركز اصلي اين تنفر را جمهوري اسلامي ايران بيان مي كند. بر همين اساس برنامه هاي نرم عليه جمهوري اسلامي ايران متمركز كرده است.

ج) آمريكا در عراق و منطقه دچار تنگناهاي شديدي است و براي خارج شدن از اين بن بستي كه گرفتار آن شده دست به عمليات رواني و تبليغات وسيع عليه ايران زده است. عمليات رواني آمريكا سه مسئله را محور برنامه هاي تبليغاتي خود قرار داده است: مردمي نبودن حكومت، بي كفايتي مسئولان و جنگ قدرت بين مسئولان نظام.

زمينه‌هاي اقدام دشمن براي عمليات نرم

اقدام غرب براي عمليات نرم عليه ايران نيازمند بسترهايي بوده كه برخي از آنها عبارتند از:

الف) اقداماتي كه بر مذاق آنها بوده و فكر مي كردند اينگونه حركات نشانه پذيرش روش هاي جنگ رواني است و اين طمع را در اغتشاشات بعد از انتخابات دروه دهم رياست جمهوري شاهد بوديم.

ب) استحاله بعضي از جريان ها و اشخاص و كنار كشيدن از اصول و آرمان هاي انقلاب.

ج) تجربه اي كه در ساير نقاط دنيا از اين روش گرفتند و به نتايج و آثار خوبي دست پيدا كردند. مقام معظم رهبري در تبيين خطوط اصلي طراحي دشمن در جنگ با نظام اسلامي فرمودند: مخدوش كردن نشانه هاي اميد و تبديل آنها به نشانه هاي يأس و ترديد و القاي بن بست و سياه نمايي و در نهايت گرفتن پويايي جامعه يكي از خطوط مخالفان است.

آثار جنگ نرم

جنگ نرم مي تواند آثار ويرانگري داشته باشد از جمله:

الف: اطمينان مردم نسبت به صحت اخبار در جامعه دچار شك و ترديد قرار مي گيرد؛

ب: نااميدي به آينده كشور؛

ج: تخريب چهره ها در رسانه ها؛

د: عقب ماندگي كشور در ابعاد گوناگون؛

ه: احساس حقارت در مقابل دنياي استكبار؛

و: واگذاري تمام ارزش ها براي رسيدن به دنياي پست مدرن امروزي.

اهداف استكبار در جنگ نرم

الف) رسيدن به مطلوب با كمترين هزينه ( منابع مادي، اقتصادي، سلطه به شريان هاي حياتي كشور): همانطوري كه جوزف ناي قدرت نرم را وسيله اي مي داند براي حصول به نتايج مطلوب (كتاب قدرت نرم: 226) ب) همسو كردن حكومت هاي مخالف: جوزف ناي مي گويد: ما جنگ سرد را عليه اتحاد شوروي به پايان رسانديم. اين پيروزي از طريق يك راهبرد خويشتنداري كه علاوه بر قدرت سخت از قدرت نرم نيز استفاده كرد، به دست آمد. (همان)

ج) تحميل خواسته ها، افكار، فرهنگ و آداب غرب: امام خميني مي فرمايند: امروز بيگانگان بسان گذشته با لشكركشي و ادوات نظامي به سرزمين ها هجوم نمي برند، بلكه به واسطه ابزارهاي پيشرفته به راحتي تا عمق خانواده ها نفوذ مي كنند و فرهنگ ديني و ملي ملت را سخت تحت تأثير قرار مي دهند.

و جوزف ناي مي گويد:

در قدرت نرم ديگران را ترغيب مي كنيم كه همان چيزهايي را بخواهند كه ما مي خواهيم.( همان: 43)

د) مسخ هويت ملت ها:جوزف ناي مي گويد مبادلات علمي و دانشگاهي نيز نقش مهمي را در افزايش قدرت نرم آمريكا ايفا مي كنند. حتي برخي از منتقدين آمريكايي در آن زمان با گفتن جملاتي نظير اين كه در صورتي كه دانشمندان شوروي را ملاقات كنيم، مأموران كا.گ.ب ما را چشم بسته مي ربايند، سعي داشتند تا ديگران را از اين ملاقات برحذر دارند.

آنها به اين نكته توجه نكرده بودند كه ملاقات كنندگان به همراه اسرار علمي، نظرات سياسي را نيز انتقال خواهند داد. بسياري از همين دانشمندان كه در مبادلات شركت داشتند از هدايت كنندگان جريان حقوق بشر و آزاديخواهي در اتحاد جماهير شوروي شدند.( همان: 102)

ه) هجمه بر نقاط حساس و استراتژيك:جوزف ناي مي گويد:

قدرت نرم سيستم شوروي را از داخل دچار فرسايش كرد.( همان: 110)

مقام معظم رهبري نيز در جمع خبرگان رهبري نيز مي فرمايند: مخالفان نظام در جنگ با استفاده از ابزارهاي فراوان تبليغاتي و ارتباطاتي ايمان ها، معرفت ها، عزم ها و پايه ها و اركان يك نظام و كشور را مورد تهاجم قرار مي دهند.

تفاوت جنگ سخت و نرم

الف- در جنگ سخت مرز بين خودي و دشمن

مشخص است، اما در جنگ نرم هيچ استحكامات مادي و عيني وجود ندارد و همه جا محل حضور دشمن است.

ب- در جنگ سخت ميدان نبرد معلوم و مشخص است اما در جنگ نرم همه جا عرصه جنگ نابرابر است.

ج- در جنگ سخت ابزار، ادوات جنگي است اما در جنگ نرم، ابزار رسانه و امواج منتشر شده در هوا و قلم است.

د- جنگ سخت وحدت بخش است و مردم با انگيزه براي دفاع برمي آيند اما در جنگ نرم دشمن سنگرها را يكي پس از ديگري فتح مي كند و كسي متوجه نمي شود.

ه- در جنگ سخت كشته ها شهدا هستند اما در جنگ نرم كشته ها منفورترينند، كساني هستند كه تسليم ايادي دشمن مي شوند.

ابزار پيروزي ما در جنگ نرم

همان عواملي كه ما را در «جنگ سخت» هشت ساله به پيروزي رساند مي تواند ما را در «جنگ همه جانبه نرم» دشمن به پيروزي برساند. اين عوامل عبارتند از:

الف: ايمان به قدرت خداوند متعال؛

ب: شناخت حق از باطل؛

ج: تبعيت از فرامين و دستور ولي فقيه؛

د: وحدت و همدلي و عدم تفرقه؛

ه- تمكين در برابر قوانين الهي؛

و: عدم غفلت از حيله هاي شيطان؛

ت: غرق نشدن در دام ظواهر دنيوي؛

ث: پشتكار و استقامت و پايداري.

رهبر فرزانه انقلاب در ديدار خبرگان رهبري فرمودند: وقتي دشمن آشكارا و بدون پرده‌پوشي در بلواهاي بعد از انتخابات حضور داشت چگونه مي توان اين حضور واضح را انكار كرد بنابراين بصيرت بسيار مهم است زيرا وجود آن در افراد باعث تغيير خيلي از رفتارها خواهد شد.

ايشان همچنين فرمودند: نخبگان و خواص بايد در فتنه با بصيرت به روشنگري جامعه بپردازند و بسيار مراقب باشند زيرا برخي اوقات سكوت و كنار كشيدن آنان كمك به فتنه است.



:: موضوعات مرتبط: زمينه‌ها و اهداف جنگ نرم غرب عليه جمهوري اسلامي ايران , ,
:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 بهمن 1389 | نظرات ()

صفحه قبل 1 صفحه بعد